Lăsaţi-mă să învăţ

În România noastră, aproape 250 de mii de oameni sunt analfabeți. Ocupăm locul trei în rândul țărilor din UE cu cea mai mare rată a abandonului școlar. Citim cel mai mic număr de cărți din întreaga Uniune Europeană. Trăim în țara statisticilor negative și a cifrelor care ne taie elanul. Însă vrem ca aceasta să rămână România noastră în continuare?

Cu răspunsurile și soluțiile în minte, în vara lui 2011 am început proiectul „Lăsați-mă să învâț”, hotărâți să contribuim la  scăderea ratei analfabetismului şi la reducerea abandonului şcolar. Am susțiut și susținem reintegrarea în școli a copiilor care au abandonat învățătura,  am creat centre de lectură şi alfabetizare şi am dotat mai multe școli şi biblioteci din mediul rural cu mii de cărți care să le stârnească elevilor pasiunea pentru lectură.

Ne-am îndreptat atenția spre sate, unde știam că nu sunt deloc puțini copiii care merg zeci de minute pe jos, până la școală, care nu au cu ce să se încalțe iarna și pe care părinții îi opresc pe drumul spre școală cu replica: „Lasă cartea, avem de muncit la câmp!”

În prima etapă a proiectului „Lăsați-mă să învăț” (2011-2012) am reușit să oferim alături de Fundația Internațională Carrefour un sprijin în valoare de 150.000 de euro pentru 1.450 de copii proveniţi din 12 şcoli. Am ales judeţele Bacău, Suceava, Botoşani, Neamţ, Vaslui şi Iaşi, judeţe afectate de inundaţiile din vara anului 2010. Fiecare elev a primit alimente, rechizite, îmbrăcăminte și încălțăminte noi.

Știm că școlile și bibliotecile unesc comunități, iar dispariția lor poate avea efecte negative pentru noi toți. Așadar, în a doua etapă a campaniei „Lăsați-mă să învăț” (2012-2013) am înființat biblioteci și am organizat centre de lectură și alfabetizare în zonele cu riscul cel mai mare de abandon școlar.
Rezultatele? 43.200 de copii cu vârste între 6 şi 14 ani, cu deficienţe de scriere, citire şi înţelegere a textelor, au participat la activităţi educative non-formale în cadrul celor 12 centre de lectură şi alfabetizare.

Acestea au fost înființate în județele Iaşi, Neamţ, Botoşani, Vrancea, Hunedoara, Tulcea, Prahova, Suceava, dar şi în trei localităţi din Republica Moldova. A urmat dotarea lor cu cărţi (din lectura obligatorie a programei şcolare), echipamente IT (calculatoare, imprimante, copiatoare), mobilier şi materiale didactice. Toate, adunate, înseamnă 1.300.000 lei investiți în educație. Nimic din toate acestea nu ar fi fost, însă, posibile, dacă am fi fost singuri. Alături de noi pe parcursul acestui proiect a fost Fundația Vordafone România.

Astfel, am ajuns să credem că, de fapt, așa arată România noastră. O țară în care copiii au înțeles că atunci când învață, pot crea pentru ei ceea ce părinții nu au putut să le ofere niciodată. În care elevii  le-au arătat și colegilor și prietenilor că „Ai carte, ai parte” nu e doar un proverb din cărți. Acestea sunt rezultatele care ne-au impulsionat să continuăm și a treia ediție în care i-am învățat pe toți cei care aveau nevoie să spună „Lăsați-mă să învăț!”.

În perioada 2014-2015, am creat prima rețea Group 4 Youth a cărei misiune a fost să dezvolte acţiuni şi proiecte care să încurajeze lectura în rândul copiilor și al tinerilor, să le dezvolte spiritul civic și să-i ajute să priceapă că evoluția depinde și de inițiativa lor.

Astfel, peste 210 şcoli, grădiniţe, biblioteci şi ONG-uri din întreaga ţară rămase în competiţia de granturi au beneficiat de peste 370. 000 de volume de cărţi (incluse în programa şcolară de lectură obligatorie clasele I–VIII), mobilier, rechizite, decoraţiuni, echipamente IT şi soft, materiale didactice, televizoare, CD-uri educative şi chiar calorifere şi centrala termică. Investiția a fost de 1.643.071 lei.

Ne place să credem că România nu e numai ceea ce am primit, ci e și ceea ce noi construim. „Lăsați-mă să învăț” este o campanie care crede în investiția în educație. Care crede în investiția în minți și suflete.

Ajută-ne să ajutăm!

Start typing and press Enter to search