În România noastră, 42% dintre elevi sunt analfabeți functional. Ocupăm locul trei în rândul țărilor din UE cu cea mai mare rată a abandonului școlar. Citim cel mai mic număr de cărți din întreaga Uniune Europeană. Trăim în țara statisticilor negative și a cifrelor care ne taie elanul. Însă vrem ca aceasta să rămână România noastră în continuare?
Cu răspunsurile și soluțiile în minte, în vara lui 2011 am început campania „Lăsați-mă să învăț”, hotărâți să contribuim la scăderea ratei analfabetismului şi la reducerea abandonului şcolar și să oferim oportunități de educație non-formală copiilor din familii modeste dar cu rezultate foarte bune la învățătură. De atunci, prin proiectele pe care le dezvoltăm în cadrul acestei campanii, susținem aceste obiective prin reintegrarea în școli a copiilor care au abandonat învățătura, crearea de centre de lectură şi alfabetizare, dotarea școlilor şi bibliotecilor din mediul rural, oferirea de ghiozdane complet echipate la început de an școlar elevilor din zona rurală, organizarea de excursii educative care le dezvoltă curiozitatea și îi ajută pe copii să își însușească deprinderi de viaţă independentă.
Încă de la început, ne-am îndreptat atenția spre sate, unde știam că nu sunt deloc puțini copiii care merg zeci de minute pe jos până la școală, care nu au cu ce să se încalțe iarna și pe care părinții îi opresc pe drumul spre școală rugându-i să participe la treburile gospodăriei.
Și, prin fiecare proiect și experiență alături de ei, chiar ei, școlarii, ne-au demonstrat că ALTFEL arată România noastră. O țară în care copiii au înțeles că atunci când învață, pot crea pentru ei ceea ce părinții nu au putut să le ofere niciodată. În care elevii au simțit că „Ai carte, ai parte” nu e doar un proverb din cărți, ci că au în mâinile lor puterea de a-și deschide singuri viitorul.
Așa sunt copiii care merg cu plăcere la școală și al căror drag de carte l-am răsplătit alături de partenerul nostru RURIS prin proiectul „Educație pentru România”.Cele cinci ediții ale proiectului desfășurate în perioada 2017-2021 au adus bucuria reînceperii anului școlar celor 15.000 de elevi din toată țara, cu precădere din mediul rural. Ei au primit ghiozdane complet echipate cu toate rechizitele necesare la început de an școlar printr-o investiție totală de 200.000 euro.
Și, pentru că în țara noastră există mii de copii care fie nu au ieșit din localitățile lor, fie nu au ajuns niciodată în capitală, fie nu au mersul cu trenul ori cu metroul, alături de partenerul SIKA România am dezvoltat proiectul „Ne plimbăm și învățăm”, prin care am organizat excursii educative, oferindu-le copiilor experiențe complet noi. Obiectivul acestui proiect este de a completa educația familială și școlară a copiilor cu activități inedite, la care aceștia nu au avut acces înainte, și cu noi cunoștințe dobândite prin activități dinamice și interactive. La ediția din 2018 au participat 41 de copii, toți elevi cu rezultate excelente la învățătură, din județele Olt (localitatea Piatra Olt) și Brăila (localitatea Jirlău), care nu mai fuseseră niciodată în capitală. De cele două excursii au avut loc în 2019, în lunile iulie și august tot la București, s-au bucurat 47 de elevi de la Școala Gimnazială Mihail Andrei din Buhuși, județul Bacău, respectiv de la Şcoala Gimnazială Prof. Dr. Ioan Cerghit din Hârseni, județul Brașov.
Tot împreună cu SIKA România am luptat, prin sport, pentru educație. Am organizat campionatul de minifotbal Cupa „Mereu Aproape” în 2017, eveniment prin care am reunit 24 de firme românești. Cupa „Mereu Aproape” a schimbat viețile a 50 de copii premianți care au primit sprijin financiar pentru a putea continua școala și a-și construi un viitor mai bun. Gazda competiției a fost Diamond Club din București.
Anterior, în perioada 2014-2015, am creat prima rețea Group 4 Youth a cărei misiune a fost să dezvolte acţiuni şi proiecte care să încurajeze lectura în rândul copiilor și al tinerilor, să le dezvolte spiritul civic și să-i ajute să înțeleagă că evoluția depinde și de inițiativa lor. Peste 210 şcoli, grădiniţe, biblioteci şi ONG-uri din întreaga ţară rămase în competiţia de granturi au beneficiat de peste 370. 000 de volume de cărţi, mobilier, rechizite, decoraţiuni, echipamente IT, materiale didactice, televizoare, CD-uri educative şi chiar calorifere şi centrală termică. Investiția a fost de 1.643.071 lei.
Ne-am concentrat pe zonele cu risc mare de abandon școlar în perioada 2012–2013, când am înființat biblioteci și am organizat 12 centre de lectură și alfabetizare pentru 43.200 de copii cu vârste între 6 şi 14 ani. Acestea au fost înființate în județele Iaşi, Neamţ, Botoşani, Vrancea, Hunedoara, Tulcea, Prahova, Suceava, dar şi în trei localităţi din Republica Moldova. A urmat dotarea lor cu cărţi, echipamente IT, mobilier şi materiale didactice. Toate, adunate, au însemnat 1.300.000 lei investiți în educație. Nimic din toate acestea nu ar fi fost, însă, posibile, dacă am fi fost singuri. Alături de noi pe parcursul acestui proiect a fost Fundația Vordafone România. Iar la debutul campaniei „Lăsați-mă să învăț”, în intervalul 2011-2012, am oferit alături de Fundația Internațională Carrefour un sprijin în valoare de 150.000 de euro pentru 1.450 de copii proveniţi din 12 şcoli, din județele Bacău, Suceava, Botoşani, Neamţ, Vaslui şi Iaşi, judeţe afectate de inundaţiile din vara anului 2010.
Ne place să credem că România nu e numai ceea ce am primit, ci e și ceea ce noi construim. „Lăsați-mă să învăț” este o campanie care crede în investiția în educație. Care crede în investiția în minți și suflete.